De Beul Bert

Gent, 1961

Kunstwerken


Bert De Beul groeide op met schilderkunst, maar koos ervoor om kunstgeschiedenis te studeren. Daarna was hij enkele jaren verbonden aan het M HKA als collectieverantwoordelijke. Al die tijd heeft hij wel geschilderd, maar pas in 1992 trad hij met zijn werk naar buiten. Sindsdien heeft De Beul zich aan het schilderen gewijd.

Zijn oeuvre wordt ondanks de gestage evolutie gekenmerkt door een grote eenheid. Typisch voor een ‘De Beul’ is het wazige karakter van het beeld. Het is duidelijk figuratief, maar tegelijk ook afwezig. De schilderijen zijn wel op de realiteit gebaseerd, maar ze vormen geen raam op de werkelijkheid. Hij gelooft niet in de mogelijkheid van een objectieve waarneming, laat staan weergave van de ons omringende wereld: onze kijk wordt steeds beïnvloed door eerdere ervaringen. Niet alleen het weergeven van een onderwerp is subjectief, ook de keuze ervan wordt persoonlijk gekleurd. De Beul put uit zijn herinneringen of gebruikt toevallig gevonden beelden (foto’s, afbeeldingen op verpakkingen enzovoort) omwille van de associaties die ze bij hem oproepen. Die herinnering of associatie wordt echter nooit prijsgegeven.

De schilderijen zijn zeker niet expressief. De Beul ontdoet ze van alle details die eventueel iets over het verhaal of het gevoel zouden kunnen verraden. Ze zijn niet voor niets ‘Zonder titel’. Dat ‘onherkenbare’ wordt versterkt door de onscherpe manier van schilderen. Het lijkt alsof het onderwerp zich in een nevel hult. Bovendien wordt het beeld soms op een vreemde manier uitgesneden: er valt een stuk af, een eerder onbenullig detail komt in het centrum van het doek terecht of het perspectief lijkt niet te kloppen.